כתבות ומאמרים

תקשורת חזותית מהי?

תקשורת חזותית היא כל תקשורת שנעשית באמצעים חזותיים, כמו תמונות, איורים, צילומים וסמלים. תקשורת זו תלויה בחוש הראייה משום שלעומת התקשורת המילולית, הרעיונות והמסרים מועברים בה באמצעים החזותיים.

למה משמשת אותנו תקשורת חזותית

התקשרות החזותית מבוססת על הרעיון כי למסר החזותי יש כוח רב יותר להעביר אינפורמציה או לשכנע, משום שחוש הראייה פועל באופן מיידי. כל סוג של תקשורת מוערכת על ידי היכולת של אנשים להבין אותה. מלבד דימויים דו מימדיים, בתקשרות חזותית נכללים גם סרטים, אנימציות ואיקונים שמשמשים אותנו לאיור טקסטים באימייל, בטלפון הסלולרי או בתגובות באינטרנט.

למרות שמסרים חזותיים קיימים מימי קדם, כמו בציורי מערות, ובזמנים מאוחרים יותר בתקשורת ההמונית ובפרסומות, עידן האינטרנט מסומן כעידן שבו הפכה התקשרות הזו למרכזית בחיינו. הטקסט ששימש עד לפני שנים מעטות כאמצעי עיקרי להעברת מסר לציור, הפך למשני לאמצעים החזותיים. אתרי אינטרנט החליפו מידע כתוב במידע מצולם בתמונות סטילס או וידיאו. אם במאה העשרים צילומים איירו כתבות חדשותיות, היום הכיתוב נועד להסביר פעמים רבות את התמונות.

אתרים כמו יוטיוב הרחיבו את השימוש בתקשורת חזותית למימדים כלל עולמיים. סרטונים יוטיוב משמשים להעברת מסרים משלל סוגים ותחומים – שיווקיים, ביתיים, רגשיים. כל המסרים המוכרים לנו מאתר הוידיאו הם תקשורת חזותית – מסרים של אהבה, מסרים חברתיים, פניות נבחרים אל הציבור, קידום מוזיקה, הפגנת כישרונות וקידום העסק הקטן או החברה הגדולה, והם כבר מזמן עניין של מה בכך.

מקצוע תקשורת חזותית

בנוסף לשימוש הבינאישי, התקשורת החזותית היא הבסיס לעבודתו של המעצב הגרפי. אם פעם עסקו המעצבים הגרפיים בעיצוב לוגואים וקטלוגים, היום הם נקראים מומחים למיתוג. עיצוב גרפי הפך לתקשורת חזותית, וניתן ללמוד את המקצוע הזה במסגרות שונות של קורסים ולימודים אקדמיים.

המעבר לתקשורת חזותית

המעבר החל בסוף האלף הקודם, במקביל לצמיחת האמצעים הטכנולוגיים שהפכו את המסרים החזותיים לעיקריים. בעקבות כך, המעצבים שבעבר התייחסו יותר לסמלים או לחומרים בדו מימד, נדרשו להתייחס למגוון של אמצעים חזותיים בתלת מימד – סרטונים, צילומים באינטרנט שניתן להגדיל אותם בכל הזדמנות, אפקטים של תנועה באנימציות ועוד ועוד. לכן, המקצוע הפך להיות כוללני יותר ומצריך התייחסות לכל הדרכים שבהן נראה הנושא שבו הם מטפלים.

היכן אנו חשופים לתקשורת חזותית

תקשורת חזותית היא האופן העיקרי שבו אנחנו מתקשרים, בתרבות הנוכחית, בעולם המערבי בעיקר. בכל מקום אנו חשופים לתקשורת כזו עם חברינו, בעבודה או בעולם הפתוח. הדוגמאות הברורות ביותר הם הפרסומות שלעתים אין בהן מילים בכלל, אלא רק תמונה שמסבירה הכול. למשל, אם נראה באנר באינטרנט ובו צילום חוף ים המלח וכסא נוח, נדע שהמסר הוא הזמנה לחופשה באחד מהמלונות בים המלח. לא היה צורך לכתוב דבר ולא להסביר לנו את הדרים באופן מילולי, רק לשים תמונה שמסמלת את המקום והמסר מגיע. כשמדובר בחילופי מסרים אישיים, התקשרות הסלולרית היא אלופת התקשרות החזותית. מספיק שנראה על צג הטלפון את אחד מסימני הסמיילי, כבר נדע בדיוק מה רצו להגיד לנו.

תשאירו תגובות